Rita Rudaini kesal dan kecewa dengan bekas suaminya Aidil Zafuan, tak sangka ini yang Aidil lakukan

Hukum Syarak mewajibkan nafkah anak disediakan oleh bapa. Kewajipan membayar nafkah anak berdasarkan firman Allah dalam Surah Al-Baqarah, ayat 233 yang menyatakan dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya.

Tidaklah diberatkan seseorang menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya. Bapa sememangnya berkewajipan dalam memberi nafkah terhadap anak-anaknya sehingga anak tersebut belum berkahwin bagi anak perempuan.

Bagi nafkah anak sulung saudara, adalah wajar bagi saudara memberi hak nafkah terhadapnya walaupun telah baligh. Sedang kecoh diperkatakan kes fitnah melibatkan status taraf kedua-dua anak lelakinya, Rita Rudaini meluahkan rasa terkilan bekas suaminya,

pemain bola sepak Aidil Zafuan yang langsung tidaka mengambil tahu mengenai isu tersbeut. Kata Rita lagi, hanya dia sahaja bersendirian bertanggungjawab menyelamatkan maruah anak-anaknya. Malah, Rita berkata Aidil juga tiada langsung menghubunginya berkenaan isu fitnah tersebut.

“Saya tidak tahu. Ada ke? Saya tidak dapat apa-apa respon daripada bekas suami untuk melindungi anak-anaknya. Sampai sekarang ini tidak ada langsung khabar berita daripadanya. Saya sebagai ibu yang mengetengahkan isu ini dan bertanggungjawab demi menyelamatkan maruah anak-anak.

“Benda ini dah viral takkan dia tidak tahu. Duduk dalam gua ke?” katanya kepada Astro Gempak dengan rasa kecewa. Difahamkan malam semalam, dua individu tampil bersemuka dengan Rita di Balai Polis Mutiara Damansara untuk membuat permemohon maaf secara terbuka.

Dalam pada itu, meskipun permohonan maaf sudah diterima, pihak Rita masih mempertimbangkan sama ada ingin meneruskan saman malu atau tidak. Islam agama yang adil dan memberi hak pembelaan secukupnya kepada wanita. Apabila wanita berkahwin dan melahirkan zuriat,

tanggungjawab suami memberi nafkah serta menyediakan keperluan berkaitan bagi membentuk institusi keluarga yang sempurna. Tanggungjawab berkenaan tidak terhenti di situ. Jika ditakdirkan pasangan itu bercerai, lelaki tidak boleh lepas

tangan dengan membiarkan bekas isteri dan anak ‘terkapai-kapai’ meneruskan kehidupan. Malangnya, ramai bekas suami alpa tugas dan tanggungjawab mereka. Ada yang sengaja culas, liat atau berhenti memberi nafkah serta keperluan lain kepada anak.

Kredit:AstroGempak

Berjaya temui 2 orang yang memperlekehkan status anak lelaki Rita Rudaini dengan beri komen yang tidak sepatutnya

Assalamualaikum wbt, saya Ahmad Najib, pemilik akaun @amadsan81 dan saya orang yang mengeluarkan posting atau statement di ruangan k0men Instagram Puan Rita Rudaini seperti yang dilaporkan di dalam sias4tan p0lis dan juga berita umum. Dan amat menyes4li dan ingin meminta maaf secara terbuka kepada Puan Rita Rudaini. Terima kasih.

Seorang pengamal media ada bertanyakan soalan mengenai apa yang mendorong dia berbuat demikian namun hanya dibalas dengan senyuman sebelum tinggalkan kumpulan media yang berkumpul. Aktres Rita Rudaini bertegas untuk mengambil tindakan terhadap individu yang tingglkan k0men berunsur fitn4h ke atas dirinya dan anak.

Perkara itu dimaklumkan Rita dalam satu sidang media pada 21 Oktober di mana dia memberi tempoh masa seminggu kepada individu berkenaan tampil memohon maaf. Sebentar tadi, individu terbabit akhirnya tampil untuk mengelak tindakan undang-undang Rita.

Permohonan maaf itu dibuat di Balai P0lis Mutiara Damansara sebentar tadi dan disiarkan secara langsung menerusi F4cebook Berita Harian. Lelaki terbabit yang muncul secara tiba-tiba ketika Rita ditemubual media terus membuat permohonan maaf dan berlalu.

Rita ketika ditemui wartawan kemudiannya mengatakan bapa dua anak terbabit ada meminta belas ihsan daripadanya berkenaan permohonan maaf itu kerana boleh memberi kesan kepada kerjaya dan keluarga, namun perkara itu dibid4s Rita.

Mula-mula di tolak untuk buat permohonan maaf dia kata akan affect dekat kerja. Saya tanyakan kembali pada dia, orang tak pernah kesian dekat saya pun. Orang hent4m saya di IG, apa s4lah saya dekat awak? Dekat orang lain? Impak pada anak saya macam mana?

Tambah Rita lagi, kerana k0men tersebut, orang masih bercakap dan turut memberi kesan kepada anaknya terutamanya di sekolah. Benda ni berungkai-rungkai di F4cebook dan Y0utube. Sampai cikgu sekolah pun anak saya ditanya sama ada orang tersebut sudah dit4ngkap.

Benda macam tu macam mana saya nak terangkan pada anak saya? Rata-rata pengikut memberi respon yang baik pada Rita dan harap perkara ini jadi pengajaran pada orang luar sana. dolceamera Apa la lelaki yg membawang ni toxic people!! May Allah bless u sis Rita

azleekhairifans Kerana mulut badan binasa.. diarinz Baru ada akaiii.. Jgn sewenang wenang nk main main dgn ibu tunggal.. Dh la sorang sorang besaq kn anak..org lua senang senang nk kata macam macam.. ma.syuhada PADAN kartina___osman Terbaik lah. sis. Buat permohonan maaf di Damansara. Semoga wargamaya lebih berhati-hati untuk memberikan sebarang komen di lama sosial.

Sumber: Berita Harian kredit ohbulan