Sah, Jual Produk Tidak Berdaftar Dengan KKM, Zarina Zainuddin Tak Sangka Didendda

Pelakon Zarina Zainuddin didenda RM17,500 oleh Mahkamah Majistret Petaling Jaya hari ini, atas enam pertudvhan memiliki dan menjual alat k0smetik tidak bernotifikasi, Januari lalu.

Zarina didakwwa pagi ini atas enam pertvduhan kebanyakannya membabitkan k0smetik tidak berdaftar tanpa notifikasi.

Pendakwwaan dilakukan mengikut Peraturan-peraturan Kawalan D4dah dan K0smetik 1984.

Sementara itu, Harian Metro melaporkan Zarina pernah didendda di mahkamah atas kesalahan menjual produk k0smetik tidak berdaftar lebih 10 tahun lalu.

Bagaimanapun, Zarina masih menjual pelbagai produk k0smetik tidak berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Perkara tersebut akhirnya memakan diri apabila Cawangan Penguatkuwasa Farmasi (CPF) KKM bertindak menyerbu kediaman artis terbabit di Subang Jaya, Selangor, susulan aduan awam yang diterima.

Menurut sumber, serbuan itu adalah kali kedua selepas artis wanita itu pernah diambil tindakan sama pada 2008.

Katanya, rammpasan dilakukan CPF KKM membabitkan pelbagai k0smetik atas jenama artis terbabit antaranya krim malam, krim siang dan sabun.

“Sebelum serbuan dilakukan, pegawai CPF KKM terlebih dahulu melakukan penyamaran dan membeli produk kosmetik itu bagi mendapatkan bukti.

“Hasil serbuan di kediaman artis itu, CPF KKM merampas lima k0smetik tidak bernotifikasi dengan anggaran nilai ramppasan lebih RM15,000,” katanya.

Menurutnya, semua produk itu dihantar ke Bahagian Pengesahan Pendaftaran KKM untuk tindakan lanjut.

KKM turut memiliki senarai beberapa lagi artis tempatan yang didapati turut melakukan kesalahan sama.

Mei lalu, selebriti yang juga usahawan k0smetik terkemuka Muhammad Sajjad Kamaruzzaman, 34, dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini atas pertudvhan memiliki 19 produk kecanttikan tidak berdaftar dengan KKM.

Sumber: Facebook Berita Harian Online, Harian Metro Online

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page Amfihas Ventures

PERHATIAN: Pihak Sembangkenchangtoq tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Sembangkenchangtoq juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *